
Tveksamheten har många ansikten, och ibland utesluter förnuftet en dubblering.
Som tex vid köp av en gräsklippare.
Om valet står mellan fyra olika gräsklippare så köper vi gärna inte två stycken för att minska tveksamheten och sänka oddsen för ett felköp. Nej all logik talar för en gräsklippare. Men värre vore det om det handlar om ett spontanköp.
Du åker till K-rauta för att köpa lite skruv, men väl inne så dras du obönhörligt till de stora maskinerna. En ny gräsklippare kanske skulle få vardagen lite roligare? Det finns fyra att välja mellan, tveksamheten smyger sig på. Efter ett kort samtal med en expedit så slår du till på en fräck stigaklippare.
Sakta närmar du dig kassan, hjärtat bultar, din panna är glansig och badar i svett. Lite av samma puls som killen i Midnight Express när han blir stoppad av tullen i Turkiet. Visakortet glider igenom och nu finns det absolut ingen återvändo.
Väl i bilen skakar kroppen av tveksamhet, du känner dig förföljd. Snabba paranoida blickar mot backspegeln. Ingen där - lugna ner dig nu, detta är bara en svår bieffekt av enorm tveksamhet.
Åter hemma och snabbt ut på Internet, du jagar recensioner, jämför, var det rätt val? Snälla Internet hjälp mig! Efter en stund står det klart, maskinen som valdes var rätt. Andra kunder visar eufori över sin stigamaskin på nätet. Jaaaa! Triumfens ögonblick. Du springer ut på gräsmattan, gör en segergest och glider fram på knäna.
Nu skall världen få se. Iväg mot K-rauta igen, och snabbt in bort mot gräsklipparna. Med en något knepig logik ställer du dig och hånar de andra tre gräsklipparna. Pekar och hånar högt, HA! HA! Expediterna skyndar till, du förklarar ditt ärende, de förstår att du har vunnit på tveksamhetens lotteri och låter dig sedan håna ifred.